Timp de citire: mai mult de două minute

 

Unu, doi, trei, patru, cinci, cinci, cinci… Unu, doi, trei, patru, cinci, șase, șapte, opt, opt, opt… Ce este de făcut când se repetă numărul? Simplu, o iei de la capăt! Nu trebuie să pară nimic ciudat. Numărătoarea în grup a fost unul dintre exercițiile pe care Mihai Munteniță, actor la Teatrul Național din București (absolvent UNATC „I.L. Caragiale”, secţia Actorie, în anul 2008, clasa Prof. Adrian Pintea), le-a oferit studenților Academiei de Studii Economice din București în cadrul atelierului de lucru „Tehnici de actorie aplicate în business”, organizat de către Societatea Antreprenorială Studențească. Așezați în semicerc și trebuind să numere în ordine crescătoare, dar fără să se privească în ochi, dacă doi studenți menționau aceeași cifră în același timp, jocul se relua de la unu.

A fost un exercițiu – ca, de altfel, întreg scopul sesiunii de două ore ce a avut loc luni seară, 12 martie, în Sala de Lectură a clădirii din Str. Occidentului, nr. 7 – menit să îi ajute pe tinerii participanți să își găsească mai ușor punctul de concentrare. Atenția a fost cuvântul cheie într-o ședință conturată în jurul ameliorării abilităților de rezolvare a problemelor printr-o mai bună fixare a gândurilor și a sentimentelor asupra activității de îndeplinit.

Fie că au încercat să umple spații libere sau să ceară ajutorul colegilor cât mai rapid cu putință pentru a nu fi eliminați dintr-un joc în grup, studenții au aflat că a acționa este, la urma urmei, un mod de a gândi. Tot timpul, în orice moment din viață, există câte o sarcină, fie ea cât de mică, de dus la bun sfârșit. Cât de prompt și de eficace va fi aceasta înfăptuită depinde, în mare măsură, de concentrarea pe care persoana i-o poate aloca.

Participanții au fost împărțiți în câte două grupe egale ca număr, fiecare luând parte, pe rând, la aceleași activități, astfel că, întotdeauna, o echipă s-a găsit în rolul de „actor” (de participant), iar cealaltă în cel de observator, ceea ce a permis o mai bună și mai interesantă dezbatere de idei în momentul încheierii activității respective. Ideile au fost dirijate de către Mihai Munteniță către un numitor comun (cum altfel s-ar fi putut într-un atelier având ca misiune îmbunătățirea concentrării?!): găsirea calmului necesar creșterii atenției în vederea rezolvării unei probleme.

În toate activitățile pe care le-au făcut – acestea luând forma jocurilor de rol – studenții au avut ca obiectiv să se concentreze asupra problemei ce trebuia rezolvată. Cele mai multe dintre activitățile parcurse au fost de natură motrică, ele necesitând mișcarea în spațiu a participanților. Dar, chiar și așa, cu toate forțele motrice incluse, izvorul soluției pentru rezolvarea problemei venea din gândire, din capacitatea de a identifica și de a utiliza acel punct de atenție asupra chestiunii date. Pe măsură ce exercițiile au fost repetate, ezitările de debut au fost înlocuite cu o mai mare siguranță de sine, ceea ce a însemnat și o adaptabilitate sporită la cazul dat, tradusă printr-o soluționare mai facilă a obiectivelor trasate de către instructor pentru fiecare activitate în parte.

Identificarea problemei, analiza ei, căutarea opțiunilor și, în fine, acțiunea au fost pașii pe care studenții au trebuit să îi urmeze în contextele formate pentru ei. Exercițiile nu s-au finalizat fără scurte ședințe de schimburi de idei sau instrucțiuni îndreptate către mediul de afaceri, atelierul având loc sub registrul asimilării unor tehnici actoricești pentru utilizarea lor într-o împrejurare comercială. Așa că, jargonului actoricesc i s-a alăturat cel de „business”, aducându-se în discuție mai buna comunicare cu angajații sau cu clienții, îndeplinirea obiectivelor, consumul de produse, precum și graba ori reținerea în achiziționarea de bunuri și servicii economice.

Numărătoarea fără repetarea aceleiași cifre s-a oprit la 42. Și nu pentru că studenții nu ar fi putut-o duce mai departe – îmbunătățirea capacității de concentrare devenind evidentă pe măsură ce șirul avansa –, ci pentru că orele erau înaintate. Or, chiar dacă am învățat cum să ne utilizăm mai bine timpul, nu am aflat și cum să îl ținem în loc…

Categories:

Tags:

No responses yet

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Comentarii recente